четвъртък, 25 януари 2024 г.

Част 6 ОБЩА ИСТОРИЯ НА СЕЛО ГОЛЕМА РАКОВИЦА - ХРАНАТА И ГОСТОПРИЕМСТВОТО НА РАКОВЧАНИ

 

ХРАНАТА НА РАКОВЧАНИ

За храна раковчани употребяват хляб, сирене, мляко, извара, масло, слънчогледово масло, месо, мас, яйца, картофи, фасул, лук, зеле, пиперки, домати и всички останали храни, които са познати по този край.

Хлябът е ръжено-пшеничен, с квас или без квас. Ако е с квас го печат в подница с връшник или засипан с жаравина в огъня. Този хляб се нарича квасник. Рядко са семействата, които нямат фурна в своят дом. Без квас приготвят погачи във вършник или в жарава в огъня.

Млякото, което добиват от крави, овце, кози и биволици уго употребяват най-често квасено или мътеница. От него приготвят масло, сирене, извара, суроватка, севедене, белмаж, оргут, куртмач и пр.

Свинското месо, което добиват от угоени или средно угоени прасета, го насолват в качета и имат през цялата зима. Свинете се колят около Коледа. Освен това месо, раковчани рядко употребяват друго.

Зелето, пиперките, патладжаните и други подобни зеленчуци употребяват в суров вид или консервирани във вид на туршия. Такива туршии се правят във всяко семейство.

От царевицата се прави царевично брашно, от което правят качамак, кукурузник, попарник, а също така царевицата се консумира варена и печена.

Всички членове на семейството се хранят заедно, като на паралия се слага хляба и в паници сготвеното ядене. Мъжете сядат на ниски трикраки столчета, жените са клекнали до тях, а децата са насядали направо на земята. Всички гребат от една паница, като едно време са използвали дървени лъжици, а от скоро и метални. Ако яденето е по-гъсто, то го топят със залци, с ръка, но от съвсем от скоро се използват и вилици. На малките деца сипват яденето в отделни панички или капачета. Хранят се по четири пъти на ден – сутрин в 8 часа, на обед към 12 часа, кьораво пладне правят към 4 следобед, вечерят по тъмно. Това е през лятото, защото деня е по-дълъг. През зимата ядат по три пъти.

ГОСТОПРИЕМСТВОТО НА РАКОВЧАНИ

Едно време гостоприемството е било на голяма почит сред нашия народ. От край време и раковчани се славят като доста гостоприемни.

Когато у дома дойде чужденец, всеки го поздравява с „добре дошъл”, подава му се ръка и госта се кани да седне и да отпочине. Когато се разбере, че чужденеца няма свои роднини или други близки в селото, всички се надпреварват кой ще го вземе да нощува у тях. У дома той бива нагощаван безплатно и нощува добре и спокойно. Сутрин рано, пак всички в къщата го изпращат да пътува за там, за където е тръгнал, като го изпращат с „На добър път и пак заповядай!”. За тази, а и за други свои добродетели, турците отдавна са казвали: „Нешкин милет сте всички и всичко ви е добро, само да не слушате комити и московци, че ще ви изядат главите.” А раковчани само са се усмихвали и си казвали на ум: „Като ми пееш Пенке ле, кой ли ми те слуша?”.

Бунтарския дух на населението, както и начина му на живот през турско, са оставили отпечатък, който не се е заличил и до днес. Многото борби, мъки и страдания, както и разочарованията са отвлекли и отслабили волата и желанието на раковчани към култура и просвета и в това отношение те са останали много назад в сравнение с други села наоколо. Виновно за това е Средногорското въстание, през което е било нанесено голямо душевно и морално сътресение, както и материално обедняване на населението. Това дълго време не може да се забрави и поправи, макар и отдавна България да е свободна. Докато си ближем раните и докато те оздравеят окончателно, ще мине много време. Затова държавата трябва да обърне по-голямо внимание и да не бъде мащеха за това заслужило село, което е дало всичко възможно за свободата. Ако бе погледнато както трябва и то поне от части, то сега то щеше да бъде на висота и нямаше да го има това мъчително положение, в което се намира сега Раковица. До сега е било без никакви претенции по нещастията и заслугите на селото. Мислехме си, че цялата награда се състои пв това, че не държавата, а Софиска община е кръстила една улица на негово име, без никой раковчанин да знае за това. Поисках да узная как хе станало кръщението, но и в общината не можаха да ми кажат точно. Макар, че се отнесох до един инженер, който да ми даде положителен отговор, останах с убеждението, че някога, когато е извършвано това кръщение, нито е мислено много, нито е отразено подобаващо в кръщелния списък, та сега обществото ще е в неведение. Привличам вниманието на надлежните длъжностни лица да се оправят тази и ако има други подобни неизправности. Защото би било правилно, когато се кръщават улици, градове и села, то това да се отразява подобаващо в нарочен регистър, а също така да се отбелязват в кратко мотивите, които са довели до това кръщаване. Та при нужда хората да могат да се осведомяват подобаващо.

През турско време София малко е привличала раковчани, въпреки, че тя е  техния естествен център. Очите на нашенци са били обърнати повече към Панагюрище, където се е ковала свободата на България. Въпреки, че от там са ги делели гори и балкани, в които жертва са падали доста раковчани, това не било пречка за тях. Едва след освобождението, пътят и очите на Раковица са се обърнали към София. Но те не са могли да я използват в културно-просветно и материално отношение и то не заради друго, а заради описаната вече скромност на раковчани. Такъв народ, който лежи изключително само на своите плещи, без да отегчава държавата със своите грижи и болежки, заслужава само почит и уважение, и поне някаква минимална помощ.

След освобождението, Раковица е дала най-голям кадър войници, които попълваха Първа софийска дивизия, която през Балканската и Европейската войни, броди по целия Балкански полуостров и прослави българското оръжие. За раковишките войници през Европейската война, капитан Коджов, ротен командир на 16 рота на VІ пехотен Търновски полк, убит в тутраканските боеве, винаги е казвал пред своите колеги със смел и тържествен глас: „Моите войници не отиват по назначение на секретни постове, а всички отиват по желание и всички са от Голема Раковица.” Това е едно доказателство, че раковчани винаги са живели с духа на своите славни герои, на които са достойни потомци. Същевременно Раковица е дала и най-много жертви в тези войни, които разплакаха много майки, бащи и жени, и затвориха много домове. Така че, за да пребъде племето ни, много раковишки чеда изпиха до дъно горчивата чаша. Паметник обаче за тези жертви, както и за жертвите през Априлското въстание досега не е вдигнат и то все заради пустата немотия. Напоследък е подета сериозна инициатива за направата на такъв паметник, като това е идея на новото, но бедно раковишко културно-просветно и благотворително дружество „Калиновец” в София и това трябва да стане на всяка цена. И това ще се случи, макар и трудно и то само ако не се появят някакви непреодолими трудности. Ето един удобен случай, при който държавата трябва да се отсрами и да помогне. Тя трябва да даде средства ако не за изграждането на целия паметник, то поне за по-голямата част от него и това ще бъде едно закъсняло , но достойно признание за падналите в боя срещу врага раковчани. Този паметник трябва да напомня за героизма на нашите хора пред цяла България. Само през последните няколко войни, Раковица е дала стотина и малко повече свои чеда – жертви, а и още толкова са останали инвалиди. Макар и малко, Раковица е дала и жертви за свободата на все още неосвободения македонски народ. През време на македонските движения през 1897 година и насетне, когато чети нахлуваха в Македония, за нейното бунтуване и освобождение, то лицата Христо Кьосев, Никола Близнашки, Никола Шиндарски, Велчо Абрашев, Филип Стоянов, Славчо Кацарски, Спас Логинов и др., всички от Голема Раковица, на възраст между 18 и 25 години, напускат работата си в София и се записват в четите на известните войводи Трайчо Китанчев, Димчето, Борис Сарафов и др и заминават да се бият за свободата на Македония. Затова спокойно може да се каже, че Раковица има голяма заслуга в това дело и със сигурност никое село от околията не е дало повече жертви за свободата на братята македонци.

Няма коментари:

Публикуване на коментар